E. Hałas, Symbole w interakcji
Warszawa 2001, Oficyna Naukowa
| SPIS TREŚCI | |
| Przedmowa | 9 |
| SYMBOLE W TEORII SOCJOLOGICZNEJ | |
| W kierunku socjologii procesów symbolicznych 1. Symbolizm osią syntezy; 2. Korekta przeracjonalizowanej koncepcji społeczeństwa; 3. Poza autystyczną teorię symbolu; 4. Symbolizm w działaniu zbiorowym | 15 |
| Interakcjonizm symboliczny wobec problemu homo aestimans 1. Homo reciprocus; 2. Homo symbolicus; 3. Homo faber; 4. Problem homo aestimans; 5. Aksjologiczny wymiar znaków i symboli | 38 |
| Konstruowanie wartości społecznych. Kulturalistyczna koncepcja Floriana Znanieckiego 1. Realność kultury; 2. Rzeczywistość konkretna; 3. Rzeczy i wartości; 4. Osobowość kulturowa; 5. Kulturowe podstawy komunikacji i współpracy; 6. Wartości społeczne | 55 |
| Afektywne społeczeństwo: sentymenty i interakcje symboliczne 1. Rozbieżność wartości i problem porozumienia; 2. Relatywna racjonalność działań społecznych; 3. Emocje jako zjawisko społeczne i symboliczne; 4. Doniosłość kulturalistycznego podejścia do sentymentów społecznych | 77 |
| Krąg socjologów w Columbia University (1929-1950) a interakcjonizm symboliczny 1. Zapomniany rozdział socjologii międzywojnia; 2. Rywalizacja pomiędzy szkołą chicagowską i Columbią; 3. MacIvera program socjologii humanistycznej; 4. Debata metodologiczna | 110 |
| Temporalność i rozumienie zjawisk społecznych. Koncepcje Roberta M. MacIvera 1. Czas i społeczeństwo; 2. Rozwinięcie Verstehen: jakość czasu społecznego; 3. Odmiany temporalności: wydarzenia, procesy i trwanie obiektów; 4. Temporalność działania | 139 |
| Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu 1. Poststrukturalistyczna teoria języka; 2. Władza symboliczna | 155 |
| Polityka symbolizacji w ujęciu Pierre’a Bourdieu a interakcjonizm symboliczny 1. Zadania interpretacyjne; 2. Konstrukcje pojęciowe; 3. Społeczny system symboliczny; 4. Polityka praktyk symbolicznych; 5. Rytuały instytucjonalne | 165 |
| SYMBOLE I CYWILIZACJA | |
| Proces cywilizacyjny w poglądach Floriana Znanieckiego 1. Badanie cywilizacji; 2. Trwanie i rozwój kultury; 3. Społeczne zjednoczenie ludzi; 4. Społeczna integracja kultury; 5. Uniwersalizacja procesu cywilizacyjnego | 197 |
| Intymne wartości domu 1. Intymność w życiu codziennym; 2. Rodzina jako intymna całość; 3. Doświadczenie domu; 4. Intymne stosunki w rodzinie | 211 |
| Małżeństwo a kulturowe modele miłości 1. Racjonalność i irracjonalność stosunków społecznych; 2. Relacja małżeńska a relacja miłości; 3. Rozszerzenie ideału miłości erotycznej na małżeństwo i jego zagrożenia | 221 |
| Thomas S. Eliot o etosie chrześcijańskim w społeczeństwie ponowoczesnym 1. Wpływ chrześcijańskiej socjologii; 2. Kultura a religia; 3. Krytyka liberalnej demokracji; 4. Idea społeczeństwa chrześcijańskiego | 231 |
| SYMBOLE I DEMOKRACJA | |
| Interakcjonizm symboliczny a idea demokracji 1. Ruch reformy społecznej; 2. Trzy znaczenia "demokracji” według G.H. Meada; 3. Reforma społeczna i demokracja; 4. Obywatelska socjologia Herberta Blumera | 249 |
| Wychowanie do demokracji w ujęciu Floriana Znanieckiego 1. Współpracująca grupa podstawą demokracji; 2. Krytyka finalistycznej organizacji społecznej; 3. Nowa edukacja dla demokracji | 260 |
| Tożsamość kulturowa a konflikty międzygrupowe 1. Tożsamość i różnica kulturowa; 2. Opozycja międzygrupowa; 3. Fazy wrogiego antagonizmu | 281 |
| Dialog jako model interakcji różnych kultur narodowych 1. Naród jako wspólnota kulturowa; 2. Ważność kultur narodowych w świecie ponowoczesnym; 3. Problem koordynacji oddziaływań między narodami; 4. Dialog jako model interakcji narodów | 292 |
| Pomniejszy język polski w Europie 1. Niedoistnienie europejskie polskiej kultury; 2. Le canal d’Ingarden; 3. Widzenie Eliota | 304 |
| Transformacja w wyobraźni zbiorowej 1. Transformacja symboliczna; 2. Etyka dyskursu publicznego; 3. Anestezja symbolu; 4. Amnezja po anestezji; 5. Kres transformacji - liberalna demokracja | 316 |
| Bibliografia | 337 |
| Indeks osób | 365 |
| Nota bibliograficzna | 374 |
| Contents | 378 |