Kultura jako pamięć. Posttradycjonalne znaczenie przeszłości
Kraków 2012, NOMOS.
SPIS TREŚCI | |
Przedmowa (Elżbieta Hałas) | 11 |
I. Pamięć w posttradycjonalnej kulturze współczesnej | |
Elżbieta Tarkowska | |
Pamięć w kulturze teraźniejszości | 17 |
Kaja Kaźmierska | |
Współczesna pamięć komunikacyjna i kulturowa. Refleksja inspirowana koncepcją Jana Assmanna | 43 |
Andrzej Szpociński | |
Widowiska przeszłości. Pamięć jako wydarzenie | 63 |
Piotr Kwiatkowski | |
Kategoria przeszłości w potocznej pamięci zbiorowej | 76 |
II. Pamięć kulturowa w działaniu i refleksji | |
Zofia Rosińska | |
Praca pamięci | 107 |
Tadeusz Szawiel | |
Nietzsche jako krytyk pamięci: pamięć jako życie i pamięć jako nauka | 127 |
Stanisław Judycki | |
Ponadindywidualna tożsamość i pamięć moralna | 142 |
Elżbieta Hałas | |
Przeszłość i przyszła teraźniejszość: refleksyjna pamięć kulturowa | 153 |
III. Kultury pamięci: między globalizacją a lokalnością | |
Leszek Korporowicz | |
Tożsamości kulturowe u korzeni | 177 |
Michał Łuczewski, Tomasz Maślanka, Paulina Bednarz-Łuczewska | |
Transnarodowa pamięć i sfera publiczna. Zmaterializowane miejsca pamięci w Polsce i w Niemczech | 202 |
Małgorzata Melchior | |
Śladami lokalnej przeszłości – pamięć jako przedmiot animacji kultury | 227 |
Karol Franczak | |
Parezja jako medium pamięci. Paradoksy i wątpliwości | 235 |
Magdalena Nowicka | |
Intelektualista jako nośnik pamięci publicznej. Koncepcja Edwarda W. Saida a analiza sporów o pamięć | 256 |
Noty o autorach | 275 |
Indeks osób | 281 |
Summaries | |
Culture as Memory. The Post-Traditional Meaning of the Past | 287 |