E. Hałas, Społeczny kontekst znaczeń w teorii symbolicznego interakcjonizmu
Lublin 1987, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
| SPIS TREŚCI | |
| Wstęp | 9 |
| Rozdział I | |
| PERSPEKTYWA SYMBOLICZNEGO INTERAKCJONIZMU | 12 |
| § 1. Semiotyczny wymiar faktu społecznego | 12 |
| 1. Klasyczne opracowania semiotycznego wymiaru faktu społecznego | 14 |
| 2. Problematyka znaczenia w ujęciu socjologii konwencjonalnej | 17 |
| 3. Interpretacyjny paradygmat socjologii | 19 |
| § 2. Symboliczny interakcjonizm jako wersja paradygmatu interpretacyjnego | 20 |
| 1. Powody trudności całościowej ekspozycji | 20 |
| 2. Podstawy jedności perspektywy | 28 |
| a) Wpływ filozofii pragmatyzmu | 29 |
| b) Wpływ socjologii formalnej | 34 |
| 3. Teoretyczne ramy symbolicznego interakcjonizmu | 37 |
| Rozdział II | |
| SYMBOLICZNO-INTERAKCYJNA KONCEPCJA ZNACZENIA | 47 |
| § 1. Podstawy koncepcji w filozofii pragmatyzmu | 48 |
| § 2. Artykulacja koncepcji znaczenia przez symboliczny interakcjonizm | 54 |
| 1. Opracowanie Herberta Blumera | 54 |
| 2. Społeczne wymiary znaczeń | 59 |
| 3. "Współczynnik humanistyczny" a koncepcja znaczenia | 63 |
| § 3. Symboliczno-interakcyjna koncepcja znaczenia na tle innych opracowań | 66 |
| Rozdział III | |
| OKREŚLENIE ZNACZEŃ W INTERAKCJI SYMBOLICZNEJ | 76 |
| § 1. Normatywny i interpretacyjny model interakcji | 76 |
| § 2. Koncepcja interakcji symbolicznej | 82 |
| § 3. Symboliczna interakcja jako podstawa działania połączonego | 91 |
| Rozdział IV | |
| DEFINICJA SYTUACJI JAKO KONTEKST ZNACZEŃ | 96 |
| § 1. Analiza sytuacyjna | 96 |
| 1. Zaniedbany czynnik sytuacyjny | 96 |
| 2. Kształtowanie się koncepcji definicji sytuacji | 100 |
| 3. Określenie definicji sytuacji | 107 |
| § 2. Eksploracja koncepcji związanych z definiowaniem sytuacji | 111 |
| 1. Poznawczy wymiar definiowania | 112 |
| a) Zasoby wiedzy potocznej jako podstawa definiowania | 112 |
| b) Procesy interpretacji | 118 |
| 2. Wymiar komunikacyjny definiowania | 132 |
| a) Koncepcja rozmowy o motywach | 132 |
| b) Rodzaje rozmowy o motywach | 140 |
| 3. Dramaturgiczny wymiar definiowania | 146 |
| a) Konstruowanie sytuacji poprzez definiowanie | 148 |
| b) Negocjowanie społecznej definicji sytuacji | 154 |
| Rozdział V | |
| ZNACZENIA ZWIĄZANE Z UCZESTNIKAMI INTERAKCJI | 158 |
| § 1. Symboliczno-interakcyjna koncepcja roli | 158 |
| 1. Krytyka strukturalnej teorii ról | 158 |
| 2. Proces przyjmowania roli | 165 |
| 3. Przeformułowanie pojęcia roli | 174 |
| § 2. Koncepcje tożsamości, osoby i roli | 177 |
| 1. Tożsamość społeczna | 177 |
| 2. Koncepcja samego siebie i obraz samego siebie | 190 |
| 3. Scalenie roli i osoby | 194 |
| § 3. Trzy wymiary interakcji ról | 199 |
| Zakończenie | 207 |
| The Social Context of Meanings in the Theory of Symbolic Interactionism. Summary | 210 |
| Bibliografia | 217 |
| Indeks nazwisk | 239 |